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미국에서 매년 1월 세 번째 월요일은 마틴 루터 킹 주니어 데이 (Martin Luther King Jr. Day)라고 연방 공휴일로 지정되어 있다. 미국 침례교 목사 (Baptist minister)이자 미국 아프리카계 민권 운동 (the American civil rights movement)의 지도자였던 마틴 루터 킹이 옹호했던 인종 평등과 비폭력적인 사회 변화의 원칙을 기리기 위한 날이다. 이 날에는 미국 곳곳에서 행진, 집회, 정치인 또는 민권 지도자 연설과 같은 행사가 열린다.
마틴 루터 킹
마틴 루터 킹은 1929년 1월 15일 조지아주 애틀랜타에서 아버지 마이클 킹 (Michael King)과 어머니 앨버타 킹 (Alberta King, 결혼 전 이름은 Alberta Williams) 사이의 삼 남매 중 둘째로 태어났으며, 어릴 적 이름은 마이클 킹 주니어 (Michael King Jr.)였다.
외할아버지였던 아담 다니엘 윌리엄스 (Adam Daniel Williams)는 조지아 주 애틀랜타의 침례교회 목사였으며, 아버지 마이클 킹은 그 교회의 부목사였다.
외할아버지가 돌아가신 후 아버지 마이클 킹이 목사가 그 역할을 대신하며 교회가 점차 확대됐고, 다양한 외부활동을 하던 중 종교 개혁 지도자인 마틴 루터의 활동과 관련된 독일의 장소들도 방문하게 되었다.
그 이후 아버지 마이클 킹은 이름을 마틴 루터 킹으로 바꿨고, 아들이었던 마이클 킹 주니어의 이름은 마틴 루터 킹 주니어로 바꿨다.
어릴 적부터 아버지의 엄한 교육을 받으며 자랐고, 청소년기에는 애틀랜타에서 아프리카계 미국인 학생을 위한 유일한 학교였던 Booker T Washington high school에서 교육을 받으며 성장했다.
학교의 토론팀에서도 활동하며 1944년 3학년 때 조지아주 더블린에서 열린 연설 대회에 참가하여 우승하기도 했다.
이 대회가 끝난 후 애틀랜타로 돌아가는 버스에서 운전기사로부터 백인이 앉을자리를 만들어야 하니 비키라는 말을 듣게 되고, 처음에는 거부했지만 지도 선생님으로부터 운전기사의 지시를 따르지 않으면 법을 어기는 것이라는 말을 듣고 서서 가게 됐다고 한다.
여기서 말하는 법이 짐크로 법 (Jim Crow Laws)라고 하는 법률로 이전 남부연맹에 속해있던 주에서 시행되었던 인종 분리법이다.
짐크로 법 (Jim Crow Laws)
짐크로 법 (Jim Crow Laws)는 인종분리를 합법화한 주 지방 법률로 뉴욕의 배우였던 토머스 다트머스 라이스가 연기했던 흑인 캐릭터 "짐 크로우"의 이름에서 따왔다. (백인 연기자들이 얼굴을 검게 칠하고 두꺼운 입술을 만들어 아프리카계 미국인들의 부정적인 이미지를 희화한 블랙 페이스 민스트럴 쇼를 창안한 인물이다.) 이 법은 남북전쟁 이후 1968년까지 지속된 법이며 공공 공원은 아프리카계 미국인의 출입이 금지되었고, 거주지역과 버스/기차역 대기실 분리, 버스/기차의 백인전용 좌석 설치, 백인과 흑인 간 결혼 또는 동거 금지, 등이 포함되어 있었다.
마틴 루터 킹 주니어가 앨라배마주 몽고메리의 교회의 목사로 일하던 1955년 몽고메리에서 흑인들이 버스에서 백인에게 자리를 양보하지 않았다고 경찰 체포되는 사건이 발생한다.
이 사건들로 촉발된 흑인들의 몽고메리 버스 보이콧 운동에서 마틴 루터 킹 주니어는 리더 역할을 맡으며 흑인 인권 회복 운동에 뛰어들게 됐다.
이 보이콧 운동 중 마틴 루터 킹에 대한 탄압이 시작됐지만, 결국 법원에서 인종 분리 금지 판결을 받아내며 마틴 루터 킹이라는 인물을 민권 운동의 대변인으로 인식하게 됐다.
이후 마틴 루터 킹 주니어는 비폭력적인 투쟁을 바탕으로 다양한 활동들을 펼쳤으며, 그 사이에도 감시와 탄압은 계속되었고 그의 신용을 떨어뜨리려는 많은 시도들이 있었다. 결국 구속되어 징역을 살기도 했고, 암살시도가 있기도 했다.
결국 1968년 4월 4일 흑인 인권 집회를 지원하기 위해서 테네시주 멤피스를 찾았던 마틴 루터 킹 주니어는 그의 숙소 발코니에서 총에 맞아 39세의 나이로 사망했다. 마틴 루터 킹 주니어의 암살은 미국 전역의 도시에서 인종 차별에 항의하는 집회가 연달아 열리게 됐다.
1971년 미주리주 세인트 루이스 등의 도시에서 마틴 루터 킹 주니어를 기리는 연례 공휴일을 지정했고, 1983년 로널드 레이건 대통령은 마틴 루터 킹 주니어를 기리는 연방 공휴일 지정에 서명하고, 조지 HW 부쉬 대통령이 1992년 공식 선언하여 매년 1월 세 번째 월요일을 마틴 루터 킹 주니어 데이로 지정했다. 애리조나, 뉴햄프셔, 유타주가 2000년 마지막으로 공휴일을 인정하며 미국 내 모든 주에서 공식화됐다.
I have a dream
아래는 마틴 루서 킹 주니어가 1963년 8월 28일, 미국 워싱턴 DC에서 열린 직업과 자유를 위한 워싱턴 행진에서 연설했던 "I have a dream"이라는 연설이다. 이 연설은 흑인과 백인의 평등과 공존에 대한 요구를 말하고 있으며, 미국 연설 사상 가장 훌륭한 연설 중 하나로 알려졌다.
I am happy to join with you today in what will go down in history as the greatest demonstration for freedom in the history of our nation.
Five score years ago, a great American, in whose symbolic shadow we stand today, signed the Emancipation Proclamation. This momentous decree came as a great beacon of hope to millions of slaves, who had been seared in the flames of whithering injustice. It came as a joyous daybreak to end the long night of their captivity. But one hundred years later, the colored America is still not free. One hundred years later, the life of the colored American is still sadly crippled by the manacle of segregation and the chains of discrimination. One hundred years later, the colored American lives on a lonely island of poverty in the midst of a vast ocean of material prosperity.
One hundred years later, the colored American is still languishing in the corners of American society and finds himself an exile in his own land So we have come here today to dramatize a shameful condition.
In a sense we have come to our Nation’s Capital to cash a check. When the architects of our great republic wrote the magnificent words of the Constitution and the Declaration of Independence, they were signing a promissory note to which every American was to fall heir.
This note was a promise that all men, yes, black men as well as white men, would be guaranteed the inalienable rights of life liberty and the pursuit of happiness.
It is obvious today that America has defaulted on this promissory note insofar as her citizens of color are concerned. Instead of honoring this sacred obligation, America has given its colored people a bad check, a check that has come back marked “insufficient funds.”
But we refuse to believe that the bank of justice is bankrupt. We refuse to believe that there are insufficient funds in the great vaults of opportunity of this nation. So we have come to cash this check, a check that will give us upon demand the riches of freedom and security of justice.
We have also come to his hallowed spot to remind America of the fierce urgency of Now. This is not time to engage in the luxury of cooling off or to take the tranquilizing drug of gradualism.
Now is the time to make real the promise of democracy.
Now it the time to rise from the dark and desolate valley of segregation to the sunlit path of racial justice.
Now it the time to lift our nation from the quicksand of racial injustice to the solid rock of brotherhood.
Now is the time to make justice a reality to all of God’s children.
I would be fatal for the nation to overlook the urgency of the moment and to underestimate the determination of it’s colored citizens. This sweltering summer of the colored people’s legitimate discontent will not pass until there is an invigorating autumn of freedom and equality. Nineteen sixty-three is not an end but a beginning. Those who hope that the colored Americans needed to blow off steam and will now be content will have a rude awakening if the nation returns to business as usual.
There will be neither rest nor tranquility in America until the colored citizen is granted his citizenship rights. The whirlwinds of revolt will continue to shake the foundations of our nation until the bright day of justice emerges.
We can never be satisfied as long as our bodies, heavy with the fatigue of travel, cannot gain lodging in the motels of the highways and the hotels of the cities.
We cannot be satisfied as long as the colored person’s basic mobility is from a smaller ghetto to a larger one.
We can never be satisfied as long as our children are stripped of their selfhood and robbed of their dignity by signs stating “for white only.”
We cannot be satisfied as long as a colored person in Mississippi cannot vote and a colored person in New York believes he has nothing for which to vote.
No, no we are not satisfied and we will not be satisfied until justice rolls down like waters and righteousness like a mighty stream.
I am not unmindful that some of you have come here out of your trials and tribulations. Some of you have come from areas where your quest for freedom left you battered by storms of persecutions and staggered by the winds of police brutality.
You have been the veterans of creative suffering. Continue to work with the faith that unearned suffering is redemptive.
Go back to Mississippi, go back to Alabama, go back to South Carolina go back to Georgia, go back to Louisiana, go back to the slums and ghettos of our modern cities, knowing that somehow this situation can and will be changed.
Let us not wallow in the valley of despair. I say to you, my friends, we have the difficulties of today and tomorrow.
I still have a dream. It is a dream deeply rooted in the American dream.
I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed. We hold these truths to be self-evident that all men are created equal.
I have a dream that one day out in the red hills of Georgia the sons of former slaves and the sons of former slaveowners will be able to sit down together at the table of brotherhood.
I have a dream that one day even the state of Mississippi, a state sweltering with the heat of oppression, will be transformed into an oasis of freedom and justice.
I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by their character.
I have a dream today.
I have a dream that one day down in Alabama, with its vicious racists, with its governor having his lips dripping with the words of interposition and nullification; that one day right down in Alabama little black boys and black girls will be able to join hands with little white boys and white girls as sisters and brothers.
I have a dream today.
I have a dream that one day every valley shall be engulfed, every hill shall be exalted and every mountain shall be made low, the rough places will be made plains and the crooked places will be made straight and the glory of the Lord shall be revealed and all flesh shall see it together.
This is our hope. This is the faith that I will go back to the South with. With this faith we will be able to hew out of the mountain of despair a stone of hope.
With this faith we will be able to transform the jangling discords of our nation into a beautiful symphony of brotherhood.
With this faith we will be able to work together, to pray together, to struggle together, to go to jail together, to climb up for freedom together, knowing that we will be free one day.
This will be the day when all of God’s children will be able to sing with new meaning “My country ’tis of thee, sweet land of liberty, of thee I sing. Land where my father’s died, land of the Pilgrim’s pride, from every mountainside, let freedom ring!”
And if America is to be a great nation, this must become true. So let freedom ring from the hilltops of New Hampshire.
Let freedom ring from the mighty mountains of New York.
Let freedom ring from the heightening Alleghenies of Pennsylvania.
Let freedom ring from the snow-capped Rockies of Colorado.
Let freedom ring from the curvaceous slopes of California.
But not only that, let freedom, ring from Stone Mountain of Georgia.
Let freedom ring from every hill and molehill of Mississippi and every mountainside.
When we let freedom ring, when we let it ring from every tenement and every hamlet, from every state and every city, we will be able to speed up that day when all of God’s children, black men and white men, Jews and Gentiles, Protestants and Catholics, will be able to join hands and sing in the words of the old spiritual, “Free at last, free at last. Thank God Almighty, we are free at last.”
(출처: https://kr.usembassy.gov/martin-luther-king-jr-dream-speech-1963/)